- Církevní stavby
Kostel sv. Martina ve Chválenicích
Chválenice - Okres Plzeň-město
Základní informace
typ památky: Církevní stavby - kostely
stavební sloh: baroko, klasicismus
historická epocha: novověk
Stručné představení
Chválenický farní kostel je příkladnou ukázkou Dientzenhoferova pozdního období, kdy se již dynamizující baroko umírňovalo vlivem střízlivějšího klasicismu.
Historie
Nejvýznamnější chválenickou kulturní památkou a zároveň jednou z nejvýznamnějších sakrálních staveb vesnické barokní architektury Plzeňska je kostel sv. Martina. Objekt nechal ve 40. letech 18. století postavit Heřman Černín z Chudenic, který zadal zpracování stavebního plánu Kiliánu Ignáci Dientzenhoferovi. Významný barokní stavitel vedl stavbu pravděpodobně až do své smrti a posléze ji k zdárnému konci dovedl jeho blízký spolupracovník Anselmo Lurago.
Chválenický kostel je podélná, orientovaná stavba, ze západu zdůrazněná hranolovou věží a na východě presbytářem uzavřeným půlkruhovou apsidou. Prostřední část hlavní lodi protínají ve střední části hluboké, jednoosé rizality se segmentově zkosenými boky. Vnější stěny kostela člení lizénové rámy a kazulová okna umístěná do horních částí stěn. Při jižním boku vystupuje vřetenovité věžní schodiště. Presbytář obklopuje ze severu oratoř a z jihu sakristie. Průčelí a boční stěny prostupuje trojice schodně řešených vstupů. Interiéru vévodí cenný hlavní oltář pocházející z nebílovské zámecké kaple z roku 1710. Oltářní obraz sv. Martina namaloval Josef Helich v roce 1873, později byl ovšem nahrazen mladší variantou od Jiřího Jelínka, který zároveň vymaloval i klenby lodi a presbytáře. Stěny ještě doplňuje několik pozdně gotických plastik. Nedílnou součástí farního kostela je též zajímavá klasicistní fara černínského založení.
Chválenický kostel sv. Martina je unikátní ukázkou pozdní Dientzenhoferovy tvorby v duchu uměřeného baroka s jasnými vlivy klasicismu, na němž se výrazně projevuje až schematicky racionální geometričnost. Tradiční barokní vliv je naopak zjevný z citlivého výběru lokality, kdy vlastní poloha kostela umocňuje celkový vizuální zážitek.
Další
Literatura
Rejstříky
jmenný: